پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228729
مذاکره با آمريکا درباره موضوعي ديگر خنده دار است
تاریخ انتشار : 1396/08/07 11:46:47
نمایش : 2042
رئيس جمهور گفت: برخي مي گويند تعهدي که قبلا با هم بستيم، اين فعلا قرص و محکم نباشد و بياييم درباره موضوع ديگري با هم مذاکره کنيم؛ اين حرفي خنده دار در تاريخ است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور در جلسه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي علوم و نيرو در مجلس شوراي اسلامي در بخشي از اظهارات خود به بدعهدي هاي آمريکا اشاره کرد و گفت: يکي از راه هاي تعامل ملت ها در طول تاريخ، بستن پيمان با هم بوده است. اصل وفاي به عهد فراملي فراديني است. اين موضوع اصلي است که همه انسان هاي عاقل و با تدبير، به عنوان اصلي مهم به آن احترام گذاشتند.

وي ادامه داد: معياري براي تمدن يک دولت، وفاي به عهد است. اگر آن دولت وفاي به عهد نکرد، اعتبار خود را در افکار عمومي به حراج گذاشته است.

رئيس جمهور تصريح کرد: اگر درباره تعهدي بين المللي، آمريکا بگويد که من نسبت به آن متعهد نيستم -با اين استدلال به سر دولت قبلي کلاه رفته است - هر دولتي مي تواند اين حرف را بزند.

روحاني اضافه کرد: پس تداوم تعهدها چه مي شود؟ تعهد که دو ساله يا چهار ساله نيست بلکه تعهد ملت با ملت و يک نظام با نظام است. تعهد يک رژيم با يک نظام بزرگ نه تنها ايران بلکه با چهار کشور ديگر است.

روحاني گفت: داستان مضحکي در هفته هاي اخير اتفاق افتاده و آن اينکه برخي مي گويند تعهدي که قبلا با هم بستيم، اين فعلا قرص و محکم نباشد و بياييم درباره موضوع ديگري با هم مذاکره کنيم؛ اين حرفي خنده دار در تاريخ است.

رئيس جمهور در همين باره افزود: فردي تعهدي مي بندد و مي گويد من پاي پيمانم تا آخر ايستاده ام و به دقت اجرا مي کنم و جايزه من اين است که درباره موضوع دوم صحبت کنيم اما کسي که همان تعهد اول را زير پا مي گذارد، دارد با زبان عمل اعلام مي کند که من اهل مذاکره نيستم.

وي اظهار کرد: آمريکايي ها دارند اعلام مي کنند که ما اهل مذاکره و پيمان نيستيم؛ ما اصول اخلاقي و اصول بين المللي را نمي شناسيم. اگر کشوري در اين مسير قرار گرفت، آيا کشور ديگري مي تواند به آن اعتماد کند؟

روحاني تصريح کرد:  آمريکا دارد امروز به برخي کشورهاي شرق آسيا پيغام مي دهد که بياييد با ما مذاکره کنيد. مگر ديوانه شده اند که بخواهند با شما مذاکره کنند؟ شما داريد مذاکره ديروز را زير پا مي گذاريد، شما به مذاکره امضا شده اي که به تاييد شوراي امنيت سازمان ملل رسيده، بي اعتنا هستيد، حالا بيايند با شما مذاکره کنند؟

رئيس جمهور گفت: آمريکا بايد با اين شيوه اي که در پيش گرفته، آينده مذاکره و تعهدات خود را نسبت به کشورهاي ديگر براي هميشه کنار بگذارد. ايران در مذاکرات به تعهدات خود عمل کرده است، اما آن ها مي گويند که چرا ايران از لحاظ دفاعي و نظامي توانمند است و چرا کشورهاي منطقه به ايران احترام مي گذارند؟ اين مشکل چه کسي است؟ اين مشکل شما آمريکايي هاست، شما وارد منطقه شديد و امنيت عراق، افغانستان به هم زديد و با آوردن تروريسم در منطقه، امنيت سوريه را به هم ريختيد.

روحاني ادامه داد: شما امنيت لبنان را به هم ريختيد، شما که تروريسم را پرورش داديد، بايد جايزه بگيريد يا کشوري که به کمک مردم عراق رفته؟ شما نسبت به آن کشوري که افتخار ملت هاي ديگر بوده، ادعا مي کنيد که مداخله کرده است.

وي گفت: شما مي خواستيد عراق را تجزيه کنيد، اين ملت هاي منطقه بودند که اجازه ندادند تماميت ارضي‌شان خدشه دار شود. اگر قرار است که شما نسبت به اين مسائل اعتراض کنيد، ما از شما مي پرسيم که ملت ايراني که حامي کشورهاي مظلوم در برابر تروريسم و تجزيه طلبي بوده، رفتار اين کشور از نظر شما مطلوب نيست اما شمايي که امنيت را به هم زديد و داعش را به وجود آورديد و طالبان را ساختيد و منافقان را پناه داديد و شمايي که به ملت ايران در طول تاريخ ظلم کرديد، شما سکوي نفتي ملت ايران را زديد، آيا سکوي نفتي ميدان جنگ بود؟

روحاني تصريح کرد: شما در داستان طبس وارد خاک ايران شديد اما قبول نداريد که کشور متجاوز هستيد. شما هواپيماي مسافربري ما را مورد هدف قرار داديد اما قبول نداريد که متجاوز هستيد. شما بارها بي ادبانه ملت ايران را تروريست خطاب کرديد. ملت ايران منافقين و ديگر گروه هاي تروريست را از اين کشور بيرون کردند و تروريسم را در کشورهاي ديگر به زانو درآوردند.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما براي دفاع از تماميت ارضي و ملي‌مان به هر سلاحي نياز داشته باشيم، در ساختن آن، در توليد آن و انبار کردن آن و در زمان لازم براي دفاع خودمان از استفاده آن ترديد نخواهيم کرد.

رئيس‌جمهور افزود: شما بدانيد ما موشک را ساختيم، مي‌سازيم، خواهيم ساخت و اين با هيچ يک از مقررات بين‌المللي در تناقض و تنافي نيست با قطعنامه 2231 هم در تضاد نيست. ما راه دفاع‌مان و راه منافع ملي‌مان و امنيت ملي‌مان را با همه قدرت ادامه خواهيم داد و بدانيد هر نقض عهدي بکنيد، به ضرر شما خواهد بود و جمهوري اسلامي ايران پاسخ قاطع را به شما خواهد داد.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html